biglogo archivum

Az „Ismerd meg hazádat” ciklus keretében 2023 július 14 és 19 között a Békéscsabai Lengyel Önkormányzat, valamint a Magyar-Lengyel Baráti Kulturális Egyesület tanulmányi kirándulást szervezett Bielsko-Białába és környékére.

Ez már a 20. ilyen jellegű kirándulás, amely keretében ismerkedünk a lengyel kultúrával és a magyar vonatkozásokkal is átszőtt lengyel történelemmel. Az első nap megcsodáltuk a történelmi emlékekben bővelkedő óvárost: a XV. századi eredetű Szent Miklós székesegyházat, amelyet többször átépítettek és számos tűzvész után neoromán stílusban rekonstruálták, a Sułkowski család várát és a főteret, amelyen XIX. századi házak találhatók; a főtér közepén Nepomuki Szent János szobra található – ő egy cseh lelkipásztor volt, aki vértanúhalált halt; megkínozták, ezután pedig a testét a Moldva folyóba dobták. Nepomuki Szent Jánosnak azért is meg kellett  halnia, mert nem volt hajlandó a királynak elárulni Zsófia királyné gyónási titkát. A főtéren
kiemelték a régi kút és a városi mérlegelő épület maradványait. Korszerű szökőkutat is építettek, amelynek központi eleme a Neptun szobor. Megtudtuk, hogy a főtér beépítésa a XVIII. és XIX. századból számazik, a műemlékek lajstromába pedig a főtéri házak mellett az urbanisztikai elrendezés is bekerült. A magyar vonatkozás 1682-ben jelenik meg, ekkor a Habsburgok ellen lázadó magyar felkelők kifosztották a Szent Miklós templomot, megölték a plébánost és megerőszakolták a lengyel nőket. Délután meglátogattuk a bielskói Siont, ahol
megtekinthető Lengyelország egyetlen Luther Márton szobra. 1517-ben kiadta 95 tételét,
amelyekben tiltakozott a búcsúcédulák ellen, ezzel pedig kezdetét vette a reformáció. A
Bibliát olvasva arra lett figyelmes, hogy az ember hit által, kegyelemből juthat Isten
örökigazságosságához. Ez tényleg így van?.....Az evangélikus Sionban meglátogattuk a
Megváltó templomát, a régi evangélikus általános iskolát, valamint az érdemes lelkészek
kriptáját. Ezután átkeltünk a Białka folyó hídján, ahol régen az azonos nevű helység is volt.
Biała és Bielsko 1951-ben egyesült, így keletkezett a ma is ismert Bielsko-Biała. Biała
adminisztratívan és történelmileg Kis-Lengyelország régióhoz tartozik, Bielsko pedig
Sziléziához tartozik. Białában figyelmünkbe került a gyönyörű neoreneszánsz városháza, a
„Pod żabami” épülete, Luther Márton evangélikus temploma, valamint a régi főtér – jelenleg
a Lengyel Hadsereg tere, amelyet most átépítenek. Ugyanazon a napon megtekinthettük a
régi veterán autók parádéját, ezek a leggyakrabban a XIX. századból és a XX. század
elejéből származnak. Volt köztük régi Jaguar, Ford, BMW és Fiat 126p. A tulajdonosok korhű
ruhában köszöntötték az egybegyűlteket. Nem néztük meg az összes járművet – 65 darab
volt belőlük, ugyanis még aznap a Dębowiec (600 m tszf.) hegyen találkoztunk a természet
értékeivel. Az időjárás is kitűnő volt és mindenkinek jó volt a kedve, este pedig Bystrában
orgonahangversenyen vettünk részt a helyi templomban, akinek még maradt ereje, az
elmehetett a főtérre, ahol egy kubai együttessel énekelhetett és táncolhatott; az együttes a
település vezetőségének meghívására érkezett. A kirándulás második napján a résztvevők
képet kaphattak a Browar Tyskie sörgyártásáról, a gyárlátogatás pedig kóstolással volt
egybekötve. Megtekintettük a tychyi főteret, ezután pedig a Paprocany-tóhoz mentünk, hogy
a természet lágy ölén pihenjük ki a fáradalmakat. A következő napon foglalásunk volt a
wadowicei Szent II. János Pál Múzeumba, ahol még a pápa életében, 2005-ben jártunk. A
hely ezután számos pozitív változáson esett át, magyar nyelven használhattuk a
fülhallgatókat (16 nyelven érhető el az idegenvezetés). Ezek segítségével
megismerkedhettünk a szent pápa gyermekkorával, az ifjúságával, a háború utáni
időszakkal, honfitársunk hitéletével, kezdve az egyszerű papi szolgálattól, a püspöki
szolgálaton át a bíborosi megválasztásán át a pápai szolgálatig. A falra pedig Szent II. János
Pál szavait írták: „Ne féljetek! Nyissátok meg, sőt tárjátok ki Krisztus előtt a kapukat!”, illetve
„Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem te győzd le a rosszat a jóval.” Pápai szolgálata
26 évig tartott, ezalatt az idő alatt 1338 személyt avatott boldoggá és 482 személyt avatott
szentté. Szent II. János Pál Isten hangján szólt az emberekhez, akik tisztelték és szerették
őt. Próbáljuk befogadni be szavait és haladjunk az ő útján. A Nagy Lengyel szülővárosában
megkóstolhattuk a híres krémeseket, amelyeket még gyerekkorában nagyon szeretett, és
amelyeket iskola után fogyasztott. Délután a felvonóval feljutottunk a Szyndzielnia csúcsára
(1028 m tszf.), ahol áfonyát ehettünk. Az utolsó napon meglátogattunk Pszczyna csodálatos

városát, amely Bielskotól 22 km-re található. Az óváros megőrizte középkori elrendezését. A
centrumot a főtér alkotja, amely Dél-Lengyelország legnagyobbjai és legszebbjei közé
tartozik. A főteret precízen restaurált XVIII. és XIX. századi házak övezik. Ezek közül
érdemes kiemelni a „Warta” házat a Kiválasztottak Kapujával, a katolikus és az evangélikus
templomot. Megtudtuk, hogy a XV/XVI. századok fordulóján a pszczynai javakkal a cieszyni
papok rendelkeztek, 1517-ben II. Kázmér cieszyni herceg eladta a javakat Thurzó Elek
magyar nemesnek, országbírónak, aki 1543-ig birtokolta a területet. A pszczynai vár a XV.
század első feléből származik, az évek folyamán pedig többször változott a külleme a
gótikus stílustól a reneszánszon át a barokkig. Az 1868-as tűzvész után újjá lett építve és
ebben a formájában tekinthető meg a mai napig. Pszczynában ellátogattunk a skanzenbe is,
amelyet a Pszczynai Föld Baráti Egyesülete alapított az előző évszázad 70-es éveinek
közepén. A közel 2 hektáros területen több, mint tíz faépítésű objektum található – ezek a
hagyományos fa építészet utolsó példányai. Megtekinthettük a kryri pajtát, a miedźnai
kocsibeállót, a czechowicei gabonatárolót és a grzawai vízimalmot és lakóházat, a réti kutat,
és a széna tárolására épített fészert, amelyet Frydekben is alkalmaztak. Este összegyűltünk
a büfében, hogy közösen beszélgethessünk és megoszthassuk egymással a
Lengyelországban gyűjtött élményeket.
inf. fot.Małgorzata Leszkó, ford. Bóka E.

Kapcsolat

Országos Lengyel Önkormányzat
1102 Budapest, Állomás u. 10.
tel: 36-1/261-1798, 36-1/260-7298
fax: 36-1/909-28-56
e-mail: olko@polonia.hu

OLÖ Intézmények
LMH  |  LNONI  |  LKIésM

Lengyel szószóló

Dr. Rónayné Słaba Ewa
Lengyel Nemzetiségi Szószólói Iroda
1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3.