biglogo archivum

Az Érdi Lengyel-Magyar Kulturális Egyesület lengyelországi útjáról röviden

Egyesületünk 2020 óta tervezi ezt a programot emlékezve Trianonra, illetve az azt követő békeszerződésekre. Most (2023.04.28-05.01.között) sikerült megvalósítanunk. Bejártuk Árva és a Szepesség azon területeit, amelyek hajdan Magyarországhoz tartoztak, elsősorban a szepesi részt, hiszen a szállásunk Nedecen volt. Megnéztük a nedeci várat, fogadott bennünket Jaworowska –Mazur Ewa igazgatóasszony. A csorsztíni várat csak hajóról láttuk, mert hatalmas sár volt az odavezető úton. De a dunajeci víztározón a hajóval „átkeltünk” a régi lengyel-magyar határon.  Frigyesvágása, Bélakorompa, Felsólápos, Újterebes, Szepesgyörke templomait néztük meg (általában csak kívülről) a pártázatos tornyokkal, fatemplommal. És talán képet kaptunk az ottani emberek életéről. Gyönyörködtünk a debnoi fatemplomban, ami a világörökség része. Meglátogattuk Zakopanét is, ami ugyan nem tartozott Magyarországhoz (ráadásul hatalmas tömeg volt mindenhol a sok napos ünnep miatt). A fontos nekünk a Kiválóak temetőjében  a Marusarz-család és Waclaw Felczak sírja volt, utóbbinál koszorúztunk, a síugrónál nemzeti szalagot helyeztünk el.

Az árvai részén megemlékeztünk a jablonkai gyógyszerészről, Sterculáról, és megtekintettük az oravkai „magyar szentek templomát”, fejet hajtottunk, gyertyát gyújtottunk Várzély Máté plébános sírjánál.

Emellett a Felvidéken Besztercebányán IV. Béla szobránál is koszorúztunk (ne felejtsük el, hogy IV. Béla lánya Szent Kinga!), valamint Késmárkon Thököly Imrére emlékeztünk, természetesen mindkét evangélikus templomot megnéztük.

Örültünk, hogy egyesületünk ezen a tematikusan fölépített úton eljutott olyan helyekre, amelyek hajdan a magyar történelem szoros részei voltak.  Akkor is, ha tudjuk, hogy itt nagyon kevés magyar élt, mert ez a valóság. A történelmünk egy részére visszatekinthettünk – ahogy eddig minden tanulmányútunkon. És gyönyörű tájakon jártunk, átkeltünk a Kárpátokon két hágón is, láttuk a Magas-Tátrát két irányból/oldalról is a havas csúcsokkal.

Köszönet az érdi önkormányzatnak a pályázati támogatásért, az utastársaknak (42 fő) a toleranciáért, a nyitottságért!

Bazsóné Megyes Klára elnök, szervező

Kapcsolat

Országos Lengyel Önkormányzat
1102 Budapest, Állomás u. 10.
tel: 36-1/261-1798, 36-1/260-7298
fax: 36-1/909-28-56
e-mail: olko@polonia.hu

OLÖ Intézmények
LMH  |  LNONI  |  LKIésM

Lengyel szószóló

Dr. Rónayné Słaba Ewa
Lengyel Nemzetiségi Szószólói Iroda
1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3.